Hogyan motiváljuk az embereket? - A motiváció 4 szintje
Mindannyian vágyunk arra, hogy olyan emberekkel dolgozzunk együtt, akik motiváltak, akik lelkesek, és hajlandóak beleadni apait-anyait. De mitől függ ez? Hogyan vegyük észre, hogy ki-mennyire motivált? Hogyan fejlődik az ember motivációs szintje és hogyan motiváljuk az embereket? Nézzük…
Hajlandóság a munkára
A motiváció nem is igazán a munka kulcsfontosságú része, hanem inkább az eredményeknek, a hatékonyságnak. Számos felméréssel bebizonyították, hogy a bevétel nagyságát okozó toptényező a munkaerő motivációs szintje. Lehet valaki ügyetlen, lehet elégtelen a képzettsége, de lelkesedéssel a legnagyobb falakat is képes lebontani. És látunk ellen példát is. Ott van egy személy, aki a legjobb feltételeket kapta, ő a legtanultabb, mégis egy szalmaszálat sem hajlandó keresztbe tenni, hogy a dolgok jobbra forduljanak.
A munkaerő egyik legnagyobb értéke a hajlandósága a munkavégzésre és a hajlandóságának a minősége
Mivel lehet motiválni az embereket?
Egy munkahely, egy nehéz feladat tele van kihívásokkal és kudarclehetőségekkel. Hogyan vegyük rá az embereket, hogy szembe nézzenek ezekkel a kihívásokkal? Mit mondjunk nekik, ami elég kecsegtető vagy elég bátorságot és erőt ad nekik, hogy felülkerekedjenek félelmeiken?
Ehhez tudnunk kell, hogy az emberi motivációnak 4 fokozata van:
- Pénz. Legtöbben, amikor egy új munkahelyre kerülünk, erről a szintről indulunk. Nem tudunk sokat az új cégről vagy pozícióról, de a fizetés egész jó, ezért elvállaljuk. A mai anyagias világban sajnos túl sok figyelmet kap ez a szint, pedig a motiváció, és az ebből származó hatékonyság mértékét tekintve elég alacsony szint. Nincs a pénzzel semmi gond, hiszen mindenki pénzből él, de ha valaki kizárólag a pénzszerzés hajt előre, és nem lép a következő szintekre, akkor az nem jó se neki, se a munkaadójának.
- Hasznon. Ez már valamivel több, mint a pénzmotiváltság. Ezen a szinten a munkatárs úgy érzi, hogy a pénz mellett valami olyan pluszt kap, amitől ő több lesz, ügyesebb, képesebb, erősebb lesz. Mondjuk, elmegy az illető egy munkahelyre, jól megfizetik, de ő felismeri, hogy javul a nyelvtudása, egyre kompetensebb és sok új dolgot tanulhat, amit több helyen tud kamatoztatni. Ezért hajlandóbb keményebben dolgozni, többet bevállalni, mert tudja, hogy fejlődik.
- Meggyőződés. Ez a fordulópont. Itt a munkatársat már egyre kevésbé érdekli, hogy milyen haszonra tesz szert. Felismeri, hogy az adott tevékenység számít, aminek értéke van, ami segít másoknak. Tudja, hogy amit csinál, az hasznos, ezért hajlandó erőn felül dolgozni.
- Kötelességtudat. Ez a jéghegy csúcsa. Többé már nem azért végzi a munkáját, mert az jövedelmező vagy hasznos másoknak. Egyszerűen úgy érzi, hogy az adott tevékenységet elvégezni elengedhetetlenül fontos. Nem áll semmilyen kényszer alatt és nagy felelősségérzettel rendelkezik.
Minél magasabban van valaki ezen a „skálán” annál motiváltabb, annál hatékonyabb, annál sikeresebb, és annál több hasznot hoz magának és a csoport részére.
Hogyan használd?
Egyszerűen beszélgess emberekkel, és próbáld meg felmérni, hogy „hol tartanak” a fentiek alapján!
Ha valakit a pénz motivál, akkor hegyi beszéd helyett a konkrét anyagi vonzatokról beszélj! Viszont, ha magasabban van valaki, akkor ne fizetésemelésről vagy plusz juttatásokról beszélj, hanem inkább a munka fontosságáról, annak jelentőségéről!
Reméljük, hogy hasznos volt a cikk!
Ha tetszett, akkor osztd meg ismerőseiddel!
Hamarosan újabb tartalommal jelentkezünk.