/ Gamification

Mi a Gamification? Hogyan használd a hatékonyság növelésére?

Hogyan növelheted a csapatod termelékenységét, hatékonyságát, csapatszellemét egy viszonylag új, mégis borzasztóan sikeres szemlélettel? Nézzük!

Mit jelent a Gamification?

Elsőként 2002-ben Nick Pelling használta a “Gamification” szót egy weboldalon, de egészen 2010-ig nem kapott nagy népszerűséget a kifejezés, illetve a mögöttes koncepció.

A “Gamification” az angol “Game” (játék) szóból jön. Igazából “játékosításnak” is lehet nevezni, ami annyit tesz, hogy különböző játékokban használt elemekkel dobunk fel az élet nem játékkal kapcsolatos területeit. Pl, a munka világát.

Hogy mennyire érdemes a témával foglalkozni, jól illusztrálja, hogy 2013-ra már a egy 421 milió dolláros üzletről beszéltünk, ami a becslések szerint 2018-ra elérte a 5,5 milliárd dolláros üzletet. Ez azt jelenti, hogy meglehetősen jól sikerült a játékok alapelveivel hatékonyabbá tenni a munka világát, ha csak a gamification-re ennyit sikerült fordítani.

Miből áll egy játszma?

Az alap elgondolás zseniális, hiszen játszani mindenki szeret.
A munkával kapcsolatban azonban elterjedt az a nézet, hogy a munka nagyon kemény, fárasztó, szenvedős, vérverejtékes és - a legfontosabb -, hogy halálosan komoly.

Továbbá statisztikai tény, hogy az életünk 70%-a munkával telik, ami a fenti nézet szerint, akkor túlnyomórészt fárasztó, kemény, szenvedés lenne? Ennek tükrében érthető, ha nem annyira csábító dolgozni, nem igaz? :)

Viszont itt jön képbe a játékos felfogás.

Miből áll egy játszma vagy videojáték?

two people playing Sony PS4 game console
Photo by JESHOOTS.COM / Unsplash

  1. Célok. Minden játékot valamilyen cél elérése miatt játszanak. A fociban a gólra játszunk, amelyik csapatnak több van a végén, nyert. Egy videójátékban a hercegnő megmentése vagy a gonosz legyőzése, egy küldetés teljesítése, stb.
  2. Akadályok. Más szóval ellenfelek, bármilyen hátráltató körülmény vagy szabály. Azok a dolgok, amelyek akadályoznak minket a cél elérésben. Akiket le kell győzni, ki kell cselezni vagy meg kell oldani, be kell tartani, hogy tovább tudjunk haladni. Ez lehet az időhiány vagy az ellenfél csapata, különböző szabályok, mint pl. a fociban, hogy nem lehet kézzel hozzáérni a labdához, stb.
  3. Szabadság. Ide tartozik minden olyan mozgástér, lehetőség vagy eszköz, ami a játékos rendelkezésére áll, hogy elérje a célt. Egy játékban számos mód van a győzelemre. A fociban sincs megmondva, milyen cselekkel, figurával vagy taktikával lehet átjuttatni a labdát az ellenfél kapujába. Ez a játékosra van bízva.

Gamification a munka világában

Nyilván ez egy rövid áttekintés egy nagy témáról, és hosszú oldalakon lehetne sorolni, részletezni, de most bőven elég, ha csak az alapkoncepciót megértjük:

Az emberek sokat dolgoznak, és szeretnek játszani.

Ha játszva dolgozhatnak, akkor hatékonyabb csapat, nagyobb termelés, magasabb morál lesz a végeredmény.

Szóval hogyan lehet “játékosítani” a munkát?
Íme, egy nagyon egyszerű módszer:

  • Formálj csapatokat! Ők fognak egymással vetélkedni.
  • Adj nekik célt! Valami olyat, aminek a vége (a tevékenység, a munka szempontjából) valamilyen értékes dolog.
  • Mondd el a szabályokat! Mit nem szabad, hogyan zajlik egy fair játszma, pl. nem lehet csalni, stb.
  • Hirdesd ki a versenyt, aminek legyen egy határideje!
  • Legyen valami tétje, amit meg lehet nyerni!

Aztán START :)

Persze ettől sokkal több a téma, és a későbbiekben tovább boncoljuk a témát.